Wednesday, April 10, 2013

Geen P-plaat voor senatoren op de motor

Parlementsleden kunnen blijkbaar geen P-plaat krijgen voor hun motorfiets. Dat ondervond senator Yoeri Vastersavendts (Open Vld). Uit tijdswinst verkiest hij de motor boven de wagen. Hij gaf zijn motor dan ook op als voertuig waarop zijn P-plaat moest worden ingeschreven, maar dat kon blijkbaar niet.
 
Toen Alexander De Croo in oktober vicepremier werd, volgde Yoeri Vastersavendts (Open Vld) hem in de Senaat op. Zoals gebruikelijk vroegen de diensten van de Senaat hem naar het voertuig waarop een zogenaamde P-plaat moest worden ingeschreven. "Ik ben woonachtig in Asse en als advocaat diende ik dagelijks de verplaatsingen naar Brussel te maken. De voortdurende verkeersellende werd me vorige zomer te veel, waardoor ik een motor kocht. De tijdswinst die ik nu met de moto maak is enorm, op een twintigtal minuten ben ik in centrum Brussel terwijl dit met de wagen in de ochtendspits vaak anderhalf uur is voor twintig kilometer", zegt Vastersavendts.

De Open Vld'er gaf zijn motor op, maar dat ging niet door. Klaarblijkelijk had nog nooit eerder een parlementair dat gedaan, en blijkt het nu uiteindelijk niet mogelijk om een motor te koppelen aan een P-plaat. "Uiteraard maak ik hier geen probleem van", zegt hij in een persbericht. "Ik had het gewoon grappig gevonden om die P-plaat op mijn moto te hangen. Nu blijkt dat dit niet kan, is het maar zo. Ik blijf wel gewoon met mijn oude nummerplaat verder rijden."

Source: HLN.be